کامپیوتر و اینترنت

کامپیوتر و اینترنت

کامپیوتر و اینترنت

ارزیابی کیفیت محتوا

اگر تا به حال محتوایی را مرور کرده باشید، می‌دانید که این فرآیند با وجود ظاهر ساده‌اش چقدر پیچیده است. چالش تعریف محتوای «خوب» و همچنین وجود قالب‌ها و رشته‌های متعدد، بررسی مناسب را بسیار دشوار می‌کند. اگر فاکتورهای اصلی مورد نیاز برای نوشتن محتوای خوب را در نظر نگیریم، ممکن است عاملی را در بررسی یک مقاله فراموش کنیم و در بررسی مقاله دیگر روی همان عامل تمرکز کنیم.

خوشبختانه، محتوای "خوب" دارای برخی ویژگی‌های مشترک است، مانند املای صحیح، ساختار صحیح و ارتباط عبارات کلیدی. در این راهنما، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه این ویژگی‌ها یا عوامل مخاطبان هدف شما را تعریف می‌کنند، عملکرد محتوای شما را با استفاده از کارت امتیازی اندازه‌گیری می‌کنند و تغییراتی را برای بهبود کیفیت هر محتوا ایجاد می‌کنند. بررسی عنوان بخشی از فرآیندی است که در تقریباً هر صنعت در هر متن.

  • مرحله اول: شناخت مخاطبان 

شناخت مخاطبان مطالبتان، به عنوان مهم ترین قدم در فرآیند بررسی محتوای سایت، جزئیاتی را مشخص می کند که فونداسیون محتوای شما را تشکیل می دهند. این اقدام درک هدف مخاطبان، شناسایی ظاهر و حس قابل انتقال ایده آل یک صفحه و شناسایی اهداف تدوین شده برای یک مطلب را شامل می شود.

برای رسیدن به این درک باید ابتدا به دو سوال زیر پاسخ دهید:

  • ویژگی های مخاطبان هدف ما چیست؟
  • چرا این مخاطب محتوای من را می‌خواند؟

مخاطبان مورد نظر من چه ویژگی هایی دارند؟

این سوال به اطلاعاتی کلی در زمینه جمعیت شناسی نظیر سن، جنسیت، دانش و عنوان شغلی مخاطبان مرتبط است. جواب این سوال تصویری ایده آل از مخاطبان مورد نظر شما و اطلاعاتی را که باید به آن ها بدهید، ترسیم می کند. مثلا اگر مخاطبانتان مورد نظرتان مادران خانه دار بین 35 تا 40 سال با 2 یا چند فرزند زیر 5 سال هستند، باید بدانید که چنین افرادی برنامه شلوغی دارند، برای انجام کارهای خود زیاد رفت و آمد می کنند و به طور مستمر باید مراقب فرزندان خردسال خود باشند از این رو باید مطلبی را بنویسید که ظاهر زیبا و خوانش آسانی داشته باشد و چند تصویر را هم در خود داشته باشد تا خستگی چشم را کاهش دهد زیرا درک چنین مطلبی نسبت به درک یک مطلب بلند که به تمرکز زیادی برای خواندن نیاز دارد، راحت تر است.

چرا این مخاطبان مطلب من را می خوانند؟

زمانی که تصویری را از مخاطب خود ترسیم کردید، باید به سوال دوم پاسخ دهید تا بفهمید که مخاطب تان از مطلب شما چه چیزی می خواهد و آیا محصولتان نیازهای او را برآورده می کند یا خیر. مثلا مدیران ارشد شرکت های متوسط تا بزرگ ممکن است مطلبی را بخوانند تا قبل از گرفتن یک تصمیم مهم اطلاعات بیشتری را کسب کنند، دانش خود را در زمینه کاریشان بالا ببرند یا اطلاعاتی را که کسب کرده اند به دیگران هم آموزش دهند.  سوالات دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • آیا مخاطبانم برای گذراندن اوقات فراغتشان مطالبم را می خوانند یا برای پیشبرد اهداف کاریشان؟
  • آیا آن ها مطالب من را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟
  • مخاطبانم بیشتر در چه مکان هایی مطالب من را می خوانند؟ خانه، قطار یا صف فروشگاه؟
  • آیا آن ها به مطالب بلند علاقمند هستند یا تصاویر اطلاعاتی؟
  • آیا مخاطبانم به مطالب کوتاه علاقمند هستند یا مطالب بلند؟

شما می توانید با به کار گیری ترکیبی از منابع داخلی مانند بررسی ها و رسیدهای فروش و استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics و Facebook Audience Insights که به درک مخاطبان را برای شما تسهیل می کنند، به سوالات فوق پاسخ دهید و اطلاعات جمعیت شناسی و روانشناسی سودمندی را هم کسب کنید.

  • مرحله دوم: تحلیل کیفیت محتوا

حال که مخاطبان خود را شناخته اید، باید کار اصلی خود را که ارزیابی محتوایتان است، انجام دهید؛ در این مرحله باید هر آنچه را که دارید بررسی کنید تا عواملی را که باید نگه دارید، تغییر دهید یا کنار گذارید، شناسایی کنید. این فرآیند می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا عملکرد عوامل زیادی نظیر لحن سخن، طراحی مطلب، پیوستگی محتوا و ... قابل دسته بندی در دو بخش کلی خوب و بد نیستند. یکی از موثرترین راهکارها برای ارزیابی و سنجش درجه بهینه سازی مورد نیاز این ویژگی ها استفاده از کارت امتیازدهی است. این ابزار ساده به شما در بررسی عملکرد مطلبتان کمک می کند.

نکته: کارت امتیازدهی زیر یک نمونه تغییر یافته متناسب با اهدافی از پیش تعیین شده است از این رو ممکن است که با کارت امتیازدهی شما تفاوت داشته باشد زیرا هر کارت علی رغم داشتن طرح و ویژگی هایی کلی برای محتوایی خاص طراحی می شود.

همان طور که مشاهده می کنید، کارت امتیازدهی فوق از دو قسمت نوشتار و طراحی تشکیل شده است. عناصری که در این دو قسمت لیست شده اند، عواملی هستند که برای نوشتن یک محتوای خوب و ارزیابی آن به طور کلی باید مورد استفاده قرار گیرند. هر ویژگی به یک مطلب از جنبه خود 1 تا 5 امتیاز می دهد به این نحو که 1 پایین ترین امتیاز و 5 بالاترین امتیاز کسب شده توسط یک مطلب برای یک ویژگی است.

برای شروع استفاده از این ابزار قسمتی از یک صفحه وب سایت خود را در نظر بگیرید. در استفاده از کارت امتیازدهی نیازی به رعایت ترتیب عوامل نیست به همین دلیل شما می توانید بر حسب سلیقه خود نقد مطلبتان را با بررسی گرامر و املاء یا پیوستگی آن شروع کنید. بعد از انتخاب یک ویژگی و خواندن مطلب مورد نظرتان باید به مطلبتان در یک صفحه جداگانه امتیاز دهید. برای مثال اگر مطلبتان غلط املائی ندارد و مشکلات گرامری بسیار کمی دارد، می توانید از این نظر به مطلبتان 4 امتیاز بدهید.

در نهایت روند فوق را برای همه ویژگی های قید شده در کارت امتیاز دهی تان ادامه دهید. باید دیدگاهی بی طرفانه داشته باشید تا بتوانید به نتایج درستی از ارزیابی مطلبتان برسید.

زمانی که ارزیابی تمام شد، به امتیازات کسب شده نگاه کنید تا ببینید که محتوایتان چه وضعیتی دارد. به طور ایده آل امتیاز هر ویژگی باید حداقل 4 یا بیشتر باشد و امتیاز 5 باید به ندرت به ویژگی های قید شده در کارت داده شود. امتیاز 5 به بهترین مطالب داده می شود؛ مطالبی که برای نوشتن آن ها زمانی بیشتر از زمان متداول را سرمایه گذاری کرده اید. در بیشتر موارد امتیاز 4 بالاترین و معقول ترین امتیازی است که باید کسب شود.

امتیاز 3 یا کمتر نشان دهنده این است که باید مطلبتان را بهینه سازی کنید و تغییرات مهمی را در آن اعمال سازید.

اگر چند مطلب را به طور همزمان بررسی می کنید، می توانید از یک سیستم نمره دهی هم برای اولویت بندی بار فرآیند ارزیابی استفاده کنید. تنها باید مثلا امتیاز میانگین طراحی یا سبک نوشتن را جمع و آن را با ترتیب نزولی یا صعودی بنویسید. در این روند صفحات دارای امتیاز میانگین پایین تر، کارایی کمتری دارند و باید برای بهینه سازی نسبت به صفحات دارای امتیاز میانگین بالاتر در اولویت قرار گیرند.

 

از هر کارت امتیازدهی که استفاده کنید، شاخص های مورد سنجش، دامنه امتیازدهی کارت و معیارهای مبنای سنجش باید متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شده باشد و ابزاری را ایجاد کنند که به شما در ارزیابی درست مطلبتان برای چند بار کمک کند.

عبارت های کلیدی را فراموش نکنید

زمانی که بیشتر قسمت های مطلب تان را به واسطه کارت امتیازدهی خود ارزیابی کردید، باید لغات کلیدی را هم به عنوان عنصر آخری که باید قبل از شروع فرآیند ویرایش خود بسنجید، ارزیابی کنید.

وقتی که می خواهید مطلبی را بنویسید قبل از شروع نوشتن آن باید در مورد عبارت های کلیدی آن تحقیق کنید ولی زمانی که صحبت از نقد و بررسی یک مطلب به میان می آید بهتر است که ارزیابی عبارت های کلیدی و یا بررسی موقعیت کلمات کلیدی را در آخرین مرحله بررسی خود انجام دهید زیرا زمانی که یک صفحه را می خوانید، قبل از این که بفهمید آیا عبارت های کلیدی آن به درستی مورد استفاده قرار گرفته اند یا خیر ابتدا با مشکلات گرامری و نگارشی آن رو به رو می شوید.

در بررسی یک محتوا، بسته به نتایج ارزیابی مجدد مخاطبان و کارایی مطلب مورد نظرتان، در مورد عبارت های کلیدی که در متنی به کار برده اید به یکی از دو نتیجه زیر می رسید:

  • عبارت های کلیدی تحت تاثیر نتایج تحلیل های قبلی قرار نگرفته اند و نیازی به تغییر ندارند.
  • عبارت های کلیدی با اهداف صفحه یا نیازهای مخاطبان هم راستا نیستند و باید تغییر کنند.

اگر به نتیجه اول رسیدید، عبارت های کلیدی مورد نظرتان هنوز برای انتقال پیام مطلبتان بهترین گزینه های موجود هستند از این رو نیازی نیست که تحقیق مجددی را انجام دهید و تنها باید ببینید که آیا عبارت های کلیدی منتخب تان هنوز به طور موثر در سر تا سر مطلبتان به کار رفته اند یا خیر. برای انجام این کار باید عواملی مانند تگ تایتل، توضیحات alt تصاویر، URL و مطلبتان را بررسی کنید.

اگر به نتیجه دوم رسیدید و عبارت های کلیدی منتخبتان دیگر با اهداف مطلبتان هم راستا نبودند، قبل از شروع مرحله ویرایش باید دوباره در مورد عبارت های کلیدی خود تحقیق کنید تا عبارت هایی را که بر مبنای آن ها رتبه بندی می شوید، پیدا کنید.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۲:۰۰ | نویسنده : h.gh | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.