نود و یک درصد از افراد حرفه ای در زمینه تجارت B2B، از بازاریابی محتوا به عنوان یکی از استراتژی های خودشان استفاده می کنند. اما، این بدین معنی نیست که تمام محتوایی که آن ها ایجاد می کنند معرکه، قانع کننده و یا ارزشمند است.
اما چه چیزی باعث می شود که کسی تبدیل به یک تولید کننده خوب محتوا شود؟ من چطور می توانم در زمینه کاری خودم تبدیل به فردی شوم که دیگران از نظرات و توصیه های او استفاده می کنند؟
همه این موارد، به مراحلی باز می گردد که شما قبل از قرار دادن انگشت های خودتان بر روی کیبورد، پشت سر می گذارید.
تولید کننده محتوا کیست؟
یک کارشناس تولید محتوا، مواد سرگرم کننده یا آموزشی را ایجاد می کند که مناسب با علایق یا چالش های جامعه هدف می باشد. محتوایی که او تولید می کند می تواند حالت های مختلفی داشته باشد، از جمله پست های وبلاگ، ویدیوها، کتاب های الکترونیکی، تصاویر و یا اینفوگرافیک ها. امروزه، کسب و کار های مختلف از تولید کننده های محتوا استفاده می کنند تا بتوانند مشتری های جدید و یا مشتری های فعلی را از طرف برند، وادار به مشارکت کنند.
چه شما در یک تیم بازاریابی محتوایی در شرکت خودتان کار کنید و یا این که خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید، عادات بسیار مهم و تایید شده ای وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید که باعث می شود شما در مسیری قرار بگیرید که در نهایت به یک تولید کننده محتوای بسیار قوی و موفق، تبدیل شوید.
یک اخطار منصفانه : درست مانند تمام چیز های خوب، قرار نیست همه چیز یک شبه شکل بگیرد و همچنین قرار هم نیست همچنین اتفاقی بیفتد، زیرا شما می بایست تلاش کنید تا در انجام کاری موفق و خوب شوید نه این که فقط کاری را به سادگی انجام دهید و انتظار داشته باشید همه چیز عالی باشد. اما هر چه شما زودتر این عادات را در برنامه کاری خودتان قرار دهید، شما زودتر در مسیر موفقیت و تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای عالی، قرار می گیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میشود مقاله آموزش تولید محتوا را مطالعه نمایید.
چگونه تولید محتوا کنیم؟
- همیشه اخبار مرتبط با زمینه کاری خودتان را هر روز، دنبال کنید.
- به صورت منظم، مطلب بنویسید.
- مخاطبین زمینه کاری خودتان را بررسی کنید.
- یک نقطه نظر مشخص برای خودتان داشته باشید
- از محتوای تولید شده توسط دیگران بهره ببرید (در شرایطی که امکان این کار وجود دارد)
- KPI خودتان را درک کنید
- در تمام فرصت ها، سعی کنید شبکه سازی کنید
- راه حل مناسب برای مشکلات ارائه کنید نه این که فقط نظر بدهید
- هر چیزی را به چالش بکشید
- اخبار مرتبط با زمینه کاری خودتان را دنبال کنید
ایجاد کردن محتوای عالی که مطابق با جامعه هدف خودتان باشد، نیازمند این است که شما بدانید چه چیزی در زمینه کاری شما در حال رخ دادن می باشد. بهترین تولید کنندگان محتوا در اینترنت تکاپو می کنند، دقت کنید؛ فقط نه این که مطالب را بخوانند بلکه در اینترنت تکاپو می کنند تا اخبار و گرایش های جدید را شناسایی کنند. این کار باعث می شود آن ها بتوانند پشت زمینه رخداد های مختلف در زمینه کاری خودشان را به خوبی درک کنند و در نتیجه، می توانند بیشتر از بقیه افراد، با ذهنیت جامعه هدف خودشان آشنا شوند.
شما باید یاد بگیرید و عادت کنید که موضوعات مرتبط با زمینه کاری خودتان را مطالعه کنید و همه اطلاعات را در یک جا قرار دهید. شما می توانید با استفاده از نرم افزار هایی مانند Feedly از وبلاگ هایی که محتوای مرتبط با زمینه کاری و اخبار مرتبط با آن را منتشر می کنند، فید RSS ایجاد کنید. همچنین می تواند از چند همکار خودتان بخواهید که شما را در رابطه با مطالعات خودشان آگاه کنند و در نتیجه، موضوعات مدنظر خودتان را دنبال کنید. شما باید شخصیت خریداران خود را کشف کنید و بدانید آنها زمان خودشان را در چه سایت هایی سپری می کنند و این وبلاگ ها را بررسی کنید. آیا شما قبلا این کار را کرده اید و وبلاگ ها و منابع مطالعاتی خودتان را مشخص کرده اید؟ پس حتما یک لیست از آن ها داشته باشید.
- به صورت منظم مطلب بنویسید
اگر شما از مهارتی استفاده نکنید، آن را از دست می دهید. تولید کنندگان موفق محتوا اهمیت نوشتن مداوم را درک می کنند. انجام این کار به آن ها کمک می کند تا ایده های خودشان که به سرشان می زند را به صورت دقیق بررسی کنند و بعدا، با توسعه آن ها بتوانند آن ها را به صورت ایده های کامل و دقیق، محقق کنند. تولید کنندگان موفق محتوا همیشه ممکن است برای نوشتن به الهام نیاز نداشته باشند، بلکه آن ها می دانند می توانند مطلبی را بنویسند که خودش الهام بخش دیگران باشد.
شما باید به نوشتن عادت کنید و این کار را هر روز انجام دهید. من نمی گویم که شما باید مثلا یک مقاله 1500 کلمه ای کاملا تر و تمیز در رابطه با زمینه کاری خودتان هر روز بنویسید. بلکه فقط کافی است که 10 تا 15 دقیقه در روز زمان بگذارید تا ایده ها و فکر های خودتان را یادداشت کنید. شما باید ذهنیت خودتان را شفاف نگاه دارید – مثلا خیلی از افراد یک فنجان چایی یا قهوه می نوشند و سپس، سعی می کنند به راحتی افکار و ایده های خودشان را یادداشت کنند. مثلا دیروز چه فکر یا ایده ای به ذهنتان رسیده که هنوز یادتان است؟ چه مطلبی پیش روی شما قرار گرفت که نتوانستید درکش کنید؟ شما می توانید از سوال ها را از خودتان بپرسید و کار خودتان را شروع کنید.
- مخاطبین موجود در زمینه کاری خودتان را مطالعه کنید
یکی از مهم ترین موضوعات و شاید دشوار ترین موضوعات، این است که شما به عنوان یک فرد حرفه ای خلاق، همیشه باید طبق سلیقه مخاطب خودتان کار کنید و در واقع نیاز های مخاطبان، با خلاقیت شما رفع می شود.
اما در نهایت، این مخاطبین شما هستند که برای شما سود مالی ایجاد می کنند و در صورتی که شما به اندازه کافی مخاطبین خودتان را بررسی کرده باشید، شما علایق و فرصت های خلاقانه ای را به دست می آورید که قطعا بدون تحقیق بر روی مخاطبین، نمی توانستید آن ها را شناسایی کنید.
سومین کیفیت از تولید کنندگان موفق محتوا این است که آن ها زیر و بم مخاطبین خودشان را می شناسند. شما باید خواننده ها و کسانی که نسبت به محتوای شما نظر میدهند را بشناسید: شما باید بدانید آن ها چه چیزی را می خواهند که شما نتوانسته اید برایشان فراهم کنید؟ چه مشکلاتی دارند که می توانید برایشان حل کنید؟ در قسمت زیر بعضی دیگر از مشخصه های مخاطبین را ارائه می کنیم که شما می توانید برای خودتان یا برای کارفرمای خودتان، آن ها را شناسایی کنید:
- سن
- جنسیت
- مکان
- سایز خانواده
- عنوان شغلی
- حقوق
- نقطه نظر مشخصی برای خودتان داشته باشید
یک موضوع صریح و شفاف این است که شما تنها کسی نیستید که در زمینه کاری خودتان تولید محتوا می کنید. این یعنی که شما تنها کسی نیستید که در این زمینه توصیه، مشاهدات و افکار خودتان را ارائه می کنید. کلی کار وجود دارد که شما می توانید برای برجسته کردن کار خودتان در زمینه فعالیت حرفه ای تان انجام دهید. استفاده از انواع بستر های ارائه محتوا، ارتقای محتوای خودتان بر روی کانال های بازاریابی مختلف و به دست آوردن تجربه و اعتماد در طول زمان، از جمله فعالیت های بسیار مهم و مفید در این زمینه میباشد. اما حتی در این شرایط، تولید کنندگان محتوایی که شما با آن ها برای جلب توجه مخاطبین رقابت می کنید هم همین کار ها را انجام می دهند.
چیزی که می تواند باعث شود محتوای شما برجسته شود، محتوایی که هیچ کس دیگری نتواند آن را ایجاد کند، نظر شخصی خود شما می باشد.
خواننده ها بر روی محتوای شما کلیک می کنند تا اطلاعات به دست بیاورند، اما آن ها به خاطر شخصیت شما، باز هم به سایت شما باز می گردند. مثلا اگر شما در رابطه با امنیت سایبری مطلب می نویسید، سعی نکنید با عجله در رابطه با خطرات نرم افزاری امروزی مطلب بنویسید؛ بلکه سعی کنید از تشبیه ها و داستان های فردی در رابطه با نقض امنیت اطلاعات و سرقت آن ها صحبت کنید و به طور کلی مطالبی را ارائه کنید که فقط خودتان قادر به ارائه آن ها باشید نه کس دیگری. برندی که شما برای آن مطلب می نویسید ممکن است به صورتی باشد که شما نتوانید نظرات خودتان را به صورت کامل در محتوا مطرح کنید و یا این که گاهی شاید نتوانید محتوای غیر رسمی تولید کنید، اما باز هم این شرایط بدین معنی نیست که شما نمی توانید دیدگاه خاصی را در محتوای خودتان ارائه کنید؛ دیدگاهی که باعث شد شما در اولین مرحله، در این کسب و کار قدم بگذارید.
شما باید یاد بگیرید که چطور می توانید دستور کار تولید محتوای ارائه شده توسط کارفرمای خودتان را در خلاقیت تان ترکیب کنید و در بلند مدت، به یک تولید کننده محتوای بسیار ارزشمند تبدیل شوید.
- در صورت امکان، از محتوای دیگران بهره ببرید
این روز ها، افراد بسیار زیادی وجود دارند که از محتوای دیگران بهره می برند. در واقع، هر کسی که در اینترنت کار می کند می تواند محتوای یک فرد دیگر را برداشته و آن را ریتوییت کند، دوباره آن را در فیسبوک به انتشار بگذارد، آن را پین کند و اگر بخواهیم بگوییم، این موارد بسیار بسیار متعدد هستند. اما تولید کنندگان موفق محتوا می دانند که فقط استفاده از اخبار جدید یا محتوای جدید در یک زمینه کاری، به تنهایی نمی تواند باعث شود که شما طرفدار و یا دنبال کننده به دست بیاورید.
Guy Kawasaki، یکی از نویسنده های پرفروش نیویورک تایمز می گوید که شما باید جایگاه خودتان به عنوان یک حرفه ای را به خوبی ایجاد کنید و به صورت هوشمندانه، با جامعه هدف خودتان ارتباط و تعامل داشته باشید. اشتراک گذاشتن یک محتوا کافی نیست. شما باید با محتوایی که منتشر می کنید، درگیر شوید و کاملا با آن تعامل داشته باشید تا باعث شود محتوای شما منحصر به فرد شود.
شما باید این عادت را داشته باشید که وقتی از محتوای دیگران استفاده کنید، بتوانید چیزی ارزشمند به آن اضافه کنید. حالا که شما به صورت منظم اینترنت را از نظر گرایش ها و اخبار جدید در زمینه کاری خودتان کاوش می کنید، احتمالا دانش عمیق تری نسبت به تفکرات و ذهنیت خودتان و جامعه هدفتان دارید. بنابراین اطلاعات اضافی و مفید و یا حتی گاهی نظرات شخصی خودتان را به مخاطبین تان عرضه کنید. شبکه های شما قطعا از این محتوا استفاده می کنند و حتی خود نویسنده (یعنی کسی که از محتوای او استفاده کرده اید) هم احتمالا از این کار شما قدردان خواهد بود و حتی ممکن است یک مباحثه در رابطه با آن مطلب ایجاد شود که امتیاز ویژه ای برای شما است!
- KPI های خودتان را درک کنید
کاملا مشخص است که اینترنت بسیار عظیم و گسترده است. در واقع، آن قدر بزرگ است که محتوای شما به خودی خود نمی تواند به دست جامعه هدف برسد. در سال 2018، 61% از افراد حرفه ای در این زمینه مطرح کردند که ایجاد ترافیک و مشتری های هدایت شونده، مهم ترین چالش بازاریابی آن ها بوده است.
این که فقط شما محتوایی را به صورت آنلاین منتشر کنید به این معنی نیست که شما ترافیکی را به دست می آورید که شایسته آن هستید. برای این که کاری کنید که محتوای شما پیدا شود، شما باید بر روی یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) متمرکز شوید و سعی کنید محتوای خودتان را برای آن، بهینه سازی کنید. یک KPI یک معیار خاص می باشد که شما آن را انتخاب کرده اید تا با استفاده از آن، ببینید محتوای شما نسبت به انتظارات موجود چقدر خوب عمل کرده است. KPI های مدرن شامل موارد زیر می باشد:
- ترافیک شبکه های اجتماعی: تعداد بازدید کننده هایی که از محتوای یک پست شبکه های اجتماعی شما دیدن می کنند.
- ترافیک مستقیم: تعداد بازدید کننده هایی که با وارد کردن URL شما به صورت مستقیم در نوار آدرس مرورگر، از محتوای شما دیدن می کنند.
- ترافیک ارگانیک: تعداد بازدید کننده هایی که از یک لینک های نتایج موتور جستجو وارد سایت شما می شوند.
- اشتراک ها: تعداد افرادی که وارد وبسایت شما می شوند و بعد از وارد کردن اطلاعات تماس خودشان، در ازای منابعی که در اختیار آنها قرار می دهید (یک فرم تولید مشتری هدایت شونده)، سایت شما را ترک می کنند.
مثلا در صورتی که کارفرمای شما تصمیم دارد که بر روی ترافیک ارگانیک تمرکز داشته باشد، شما باید الگوریتم های جستجوی گوگل را بررسی کنید تا ببینید چطور سایت ها را رتبه بندی می کنند. سپس، شما باید محتوای خودتان را به صورتی بهینه سازی کنید که مطابق با KPI ترافیک ارگانیک باشد. شما هر چه دانش بیشتری نسبت به KPI های موجود در اختیار تولید کنندگان محتوا داشته باشید، به عنوان یک بازاریاب، موفقیت بیشتری خواهید داشت.
- در هر فرصت، شبکه سازی کنید
تولید کنندگان موفق محتوا می دانند که موفقیت آن ها فقط به خاطر صبر نیست، بلکه موفقیت آن ها بر اساس این است که به چه کسانی مطلب آموخته اند، بر روی چه کسانی تاثیر گذاشته اند و باعث شده اند که آن ها طرز تفکر متفاوتی داشته باشند.
این یکی از روش هایی است که تولید کنندگان محتوا، به افراد موفق تبدیل شده اند. آن ها این حقیقت را پذیرفته اند که همیشه فرصت یادگیری وجود دارد و آن ها همیشه روش های جدیدی را پیش روی خودشان دارند تا دیدگاه های جدیدی را به دست بیاورند. شبکه سازی باعث می شود که شما همین کار را انجام دهید. حالا زمان آن رسیده است که شما هم به ایده های دیگران گوش دهید و همراه با ایده های خودتان، از آن ها هم استفاده کنید.
شما باید عادت شبکه سازی را در خودتان ایجاد کنید و از تمام فرصت های خودتان برای انجام این کار بهره ببرید. بی دلیل نیست که به این شبکه ها، شبکه های اجتماعی می گویند! شما باید زمان بیشتری را در توییتر، فیسبوک و لینکدین سپری کنید تا ببینید که چه کسانی رهبری فکری در زمینه کاری شما را در دست دارند و آن ها را دنبال کنید.
زمانی که شما این کار را انجام دهید، می توانید وارد شبکه سازی های فردی شوید. در صورتی که شما در حالت طبیعی یک فرد برون گرا نیستید، فکر شبکه سازی ممکن است در دل شما ترسی ایجاد کند. شما باید به خودتان اندکی ساده تر بگیرید و با همکاران خودتان رابطه برقرار کنید. شما از قبل با همکاران خودتان اشتراکات زیادی دارید، بنابراین می توانید در آشپزخانه شرکت یا حتی در محل میز کار خودتان با همکاران رابطه برقرار کنید و نباید اصلا از این کار بترسید.
- راه حل ارائه کنید و فقط صرفا نظر ندهید
وقتی که شما تازه کار خودتان را به عنوان یک تولید کننده محتوا شروع می کنید، شما ممکن است دانش مورد نیاز برای بازار را در اختیار داشته باشید. اما برای تولید کنندگان موفق محتوا، تخصص همه چیز نیست.
آیا می خواهید مخاطبین تان، شما را به یاد داشته باشند؟ فقط چیزهایی که می دانید را ننویسید؛ شما باید توضیح دهید که چرا این مطالب اهمیت دارند و باید برای مخاطبین توضیح دهید که اطلاعات ارائه شده چه فایده ای برای آنها دارد. افرادی که از محتوای شما استفاده می کنند به دنبال این هستند که نیاز های خودشان را رفع کنند. این نیاز ها می تواند شامل مشکلاتی باشد که حل آن ها باعث می شود اعتماد آنها نسبت به زمینه کاری شما افزایش پیدا کند، در نتیجه این وظیفه شما است که مشاهدات بازاری خودتان را به صورتی بیان کنید که آن ها بتوانند اطلاعات را درک کنند و از آن ها بهره ببرند.
- همه چیز را به چالش بکشید
تولید کنندگان موفق محتوا، ذاتا افرادی کنجکاو هستند. آن ها یاد گرفته اند که در رابطه با دانش خودشان و اطلاعات خارجی که همه جا در دسترس شان است، کنجکاو باشند. در واقع دیدگاه هایی که از این کنجکاوی ذاتی به دست می آورند، باعث می شود که آن ها افرادی موفق در زمینه تولید محتوا باشند.
Twohill، رییس بخش بازاریابی در گوگل می گوید که شما باید کنجکاو باشید تا بتوانید مسائلی را شناسایی کنید که حل آن ها ارزشمند است و سپس برای آن مسائل، راه حل های جدید ارائه کنید. در واقع این راه حل ها برای مسئله های همیشگی، باعث می شوند که افراد به دنبال تولید کنندگان محتوا باشند تا بتوانند از آن ها اطلاعات جدید به دست بیاورند.
شما باید این عادت را داشته باشید که همیشه جدید ترین موضوعات را برای خودتان به چالش بکشید و همیشه سعی کنید نقطه نظرات مختلفی را بررسی کنید. ممکن است در گام های نخست، این که بتوانید همیشه هر محتوا و مسئله ای را برای خودتان به چالش بکشید کار دشواری باشد، اما وقتی که شما این سوال را از خودتان بپرسید که مثلا چرا فلان نویسنده این گونه فکر می کند و یا مثلا چه اتفاقی باعث شده فلان محتوا تولید شود، کم کم روال کار دست تان می آید و می توانید نسبت به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دارد، تفکر انتقادی داشته باشید. به طور کلی کسانی که تفکر انتقادی دارند، از جمله بهترین تولید کنندگان محتوا هستند.
موضوعات مرتبط:
برچسبها: